Vrijetijdseconomie

Het creëren van een vrijetijdseconomie voor de Waterwegregio - in de vorm van aantrekkelijke horeca, een ruim aanbod aan bijzondere kunst en cultuur, erfgoed- en natuurbeleving - is een kans die véél verder gaat dan tot voor kort werd gedacht. 

Onze regio heeft onmiskenbaar veel te bieden: oude havens, musea, polderlandschappen. Maar er kan een meervoudige slag worden gerealiseerd, wanneer de vrijetijdseconomie langs drie lijnen wordt ontwikkeld:

  • De leefbaarheid voor de bevolking
  • De aantrekkelijkheid voor de bezoeker/toerist
  • De aantrekkingskracht op bedrijven en professionals

Zo bezien is de vrijetijdseconomie een economische motor op zich. Niet in de laatste plaats omdat de bestedingen in deze sector jaar over jaar ‘door het dak gaan’. 

En da’s geen kwestie van marketing alleen

De èchte kracht van de vrijetijdseconomie zit niet in het verhaal, maar in de werkelijkheid op de grond. In het vermogen de vrijetijdseconomie bewust te bouwen/groeperen rondom de drie genoemde lijnen. Om ze vervolgens samen te brengen in een kwalitatief en gevarieerd aanbod dat nauw aansluit bij de doelgroepen: de eigen bevolking, de beoogde/geselecteerde bezoeker, de gewenste economische ontwikkeling en de wensen van professionals.

Zó bijzonder, onderscheidend, veelkleurig en aantrekkelijk dat in de communicatie ‘de bal het werk gaat doen’ en in veel gevallen peperdure campagnes simpelweg niet nodig zijn.

Oproep van de Riverboard:

Wil jij werken aan de vrijetijdseconomie van de Waterwegregio? Nauw aansluitend op de behoefte van de bevolking, de wensen van het beoogde type bezoeker/toerist, de aantrekkelijkheidsperceptie van ondernemingssectoren die wij willen aantrekken en de vestigingswensen van professionals die wij willen verleiden naar onze regio te verhuizen?

Meld je dan aan voor de Thema-tafel Vrijetijdseconomie. En creëer samen het fundament waarvan de toekomst zal aantonen dat het bepalend is geweest voor de ontwikkeling van de regio.

logo-Riverboard

Het kan beter samen